VVD pleit wederom voor koopzondag!

De Wassenaarse VVD-fractie wil graag tegemoet komen aan wensen van winkeliers en consumenten en winkelen op zondag mogelijk maken. De VVD pleit er al jaren voor dat ondernemers zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn. Helaas was er tot nu toe nooit een raadsmeerderheid voor koopzondag. Fractievoorzitter Anouk van Eekelen: “Het is toch van de gekke dat de supermarkt wel open mag maar de bakker niet?”. Al jaren is deze ongelijkheid de VVD een doorn in het oog.

Centrummanager Tiny van der Feltz stuurde dit weekend een brief met een hartekreet van winkeliers. Voor de tweede keer roept zij college en raad op nu snel alle winkels de mogelijkheid te bieden op zondag open te gaan. Immers tijden veranderen en nu zelfs de Jumbo als laatste supermarkt in Wassenaar vanaf 13 maart op zondag open gaat, willen ook andere winkeliers graag hun deuren openen. Enkele winkeliers op de Luifelbaan hebben aangegeven sowieso open te gaan, stelt de centrummanager.

Daarom gaat de VVD-fractie de eerstkomende raadsvergadering (29-2) voor de derde keer een motie over vrijstelling van de openingstijden indienen. Hopelijk is er nu na deze brandbrief van de ondernemers wel een raadsmeerderheid voor koopzondag voor alle winkeliers. Nu mogen alleen de supermarkten, tuincentra en bloemenwinkels open zijn, dat is oneigenlijke concurrentie. Nu de ondernemers van het centrum voor de tweede keer -met onderzoeksresultaten als bewijs- de raad en college vragen om op zondag open te mogen, gaan de liberalen er vanuit dat ook de andere raadsfracties eindelijk inzien dat voor een bloeiend centrum de winkeliers zelf moeten kunnen bepalen of ze open zijn op zondag. Zeker aangezien het college zoveel waarde hecht aan een vitale lokale economie, moeten winkeliers toch zelf kunnen bepalen wanneer ze open willen? Want waar winkeliers en consumenten willen mag de gemeente niet de belemmerende factor zijn.