VVD-fractie praat met Wassenaarse horeca

Afgelopen donderdag bezocht de VVD-fractie Café Rooie Cor. Ze spraken over de impact van Corona in Wassenaar met eigenaar Elroy Visser en Danny Ruygrok vd Werve, een van de broers van Restaurant Broeders. Beide heren zitten in het bestuur van Horeca Wassenaar.

De impact van de Corona-maatregelen op de Horeca is groot. Rooie Cor kan binnen maximaal 45 gasten toelaten, waar vroeger een veelvoud binnen stond. Bij Broeders is de capaciteit teruggeschroefd naar 18 gasten op de begane grond, waar er voorheen 70 mensen in de zaak pasten. Voor beide bedrijven, en ook andere Wassenaarse ondernemers, is extra buitenruimte met redelijke weersomstandigheden keiharde noodzaak om een rendabele exploitatie te kunnen halen.

Elroy benoemde dat zijn zaak 77 dagen en 18 uur gedwongen gesloten was. “We moesten als eerste verplicht dicht.” stelt Elroy. “We zijn blij dat we open zijn, maar met onze beperkte binnenruimte is het soms lastig manoeuvreren. We doen tegenwoordig om 23.00 de deur dicht.”

Danny haalt een ander probleem aan: “Op normale weekend-dagen draaiden we drie keer 50 man lunch. Dat is nu op zijn best drie keer 18. En we hebben meer personeel nodig om deze lagere omzet te halen.” Beide ondernemers voelen ook dat mensen wat huivering hebben op binnen zijn. Daarom zijn ze erg bezorgd voor de maanden oktober tot april. “De 1.5 meter wordt in de winter een groot probleem.” zegt Elroy. “Om het verlies in te halen is langere verruiming van de terrasruimte wenselijk. ’s Winters met Erwtensoep en chocomelk. Ik heb daar wel ideeën bij.”

Duinrell ontvangt deze zomer veel minder bezoekers. Dat merkt de middenstand en de horeca dus ook. Danny heeft de cijfers: “In het hoogseizoen zaten er 20.000 mensen op Duinrell, dat zijn er nu zo’n 3.000. Daarnaast zijn er veel ex-pats vertrokken, die relatief veel in het dorp besteedden.”

VVD fractievoorzitter Laurens van Doeveren haalde aan dat de VVD-motie voor kwijtschelding van de precariobelasting in Wassenaar als eerste werd aangenomen. Ook met de “Wees Loyaal, koop Lokaal-actie” liep Wassenaar voorop. De volgende stap is het beeldkwaliteitsplan: de inrichting van het centrum. De ondernemers hopen op een strakke planning en regie, zodat de overlast beperkt blijft. Daarbij benoemden ze dat het vandaag de dag goed schakelen is met de gemeente. Dat in kansen en mogelijkheden wordt gedacht. Zij aan zij kijken naar wat kan geeft hoop voor de toekomst.

Meedenken en meebeslissen over de koers van de Wassenaarse VVD? Wordt lid en kijk op wassenaar.vvd.nl

Fotobijschrift: Laurens van Doeveren, Elroy Visser, Danny Ruygrok vd Werve, Bernard Menken, Monique van Deursen en Paul Ronke op het terras van Rooie Cor.