GroenLinks en VVD: vrijwilligerswerk voor asielzoekers in Wassenaar

Al jarenlang worden in Wassenaar in de herfst en winter asielzoekers gehuisvest op Duinrell. Ook dit jaar zullen er  tot maximaal 600 asielzoekers worden gehuisvest. Oppositiepartij VVD en coalitiepartij GroenLinks slaan de handen ineen en roepen het college op om vrijwilligerswerk door asielzoekers bij Wassenaarse sport- buurt- en cultuurverenigingen te stimuleren en faciliteren.

Pieter Kolff (GL): “Activering van asielzoekers kan sinds 2014 op een breed politiek draagvlak rekenen. Activering zorgt voor goede integratie en bevorderd het draagvlak voor de asielopvang.”  Wassenaar vangt – in tegenstelling tot de beeldvorming - al jarenlang asielzoekers op en er zijn al veel Wassenaarders als vrijwilliger hierbij betrokken. Door vrijwilligerswerk door asielzoekers actief te stimuleren kan de gemeente helpen met een zinvolle dagbesteding en zo integratie activeren. Anouk van Eekelen (VVD): "De realiteit is dat voor veel asielzoekers de toekomst in ons land zal liggen dus het is belangrijk hen al vroeg te activeren, integreren en zo bij het arbeidsproces te betrekken."

Tijdens de eerstvolgende raadsvergadering zullen GroenLinks en de VVD hiertoe een motie indienen, zij hopen op brede steun uit de gemeenteraad.