VVD blijft scherp op verkeer

Nu de Prinsenweg richting noord weer open is, lijkt de rust in het dorp weergekeerd. Maar wat vandaag normaal lijkt, omdat het gisteren erger was, is niet normaal. De Wassenaarse VVD heeft de verbetering van de leefbaarheid én de bereikbaarheid hoog op de agenda staan.

“Afgelopen zomer wilde ik met een elektrische drone een bootje filmen op het IJsselmeer. Dat kon alleen in een klein hoekje bij Durgerdam omdat de rest van het water Natura2000 is”, zegt Bernard Menken. “Maar we mogen wel dagelijks met 16.000 auto’s langs Lentevreugd en Meijendel rijden. En met 80.000 stuks langs de Horsten. Dat krijg ik aan mezelf niet uitgelegd.”

Verleden week werd duidelijk dat de nieuwe woonwijk op Vliegkamp Valkenburg niet maximaal, maar minstens, 5000 woningen groot wordt. De afspraak dat dit niet tot extra verkeersdruk in Wassenaar mag leiden blijft onverkort staan. “Sterker nog, die druk moet omlaag”, stelt Menken. “We verwelkomen alle Nieuw-Valkenburgers op onze scholen, in onze winkels en op onze sportclubs. Maar de duizenden auto’s die ’s morgens vanaf de N206 ons dorp inknallen en er bij Duindigt weer uitrollen komen niets brengen en niets halen.” stelt hij.  “En ’s avonds gaat het de andere kant op. Beide stromen horen thuis op de A4.” De werkgroep Keer – Verkeer heeft geholpen om de verkeersproblematiek binnen de bebouwde kom weer op de kaart te krijgen. “Wij zijn het erover eens dat drukte op de A4 niet moet lijden tot files op de N44 en sluipverkeer over de Stoeplaan. Dat hebben we de afgelopen 30 jaar in de regio slecht uitgelegd.”

Op vele plaatsen in het land zijn Gemeentes bezig met spits-sluitingen, slim weggebruik andere maatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Wassenaar mag hierbij niet achterblijven.

De VVD is blij met het aanstaande verkeersonderzoek. Met de feiten op een rij geeft dit handvatten om gerichte maatregelen te nemen. “Onze winkels moeten bereikbaar zijn, onze wegen begaanbaar. We moeten zelf ons dorp uitkunnen en iedereen is welkom. Maar we gaan hier de komende 30 jaar niet de stikstof en CO2 doorslikken dat het sluipverkeer in Wassenaar achterlaat.”