Grote onvrede over stipnotering in file top 50
Het belangrijkste moment van het politieke jaar, de begroting, ligt alweer even achter ons. Voor de VVD Wassenaar is dat geen reden om achterover te leunen. Een belangrijk thema is nog steeds de doorstroming op de N44/A44. Dat is geen Wassenaars probleem, maar een regionaal en landelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat minstens 70% van het verkeer op de N44 doorgaand verkeer is, met een andere bestemming dan Wassenaar. Sinds dit jaar staat de file voor Wassenaar zelfs in de landelijke file top 50. En elke keer als er een ongeluk op de A4 is, hebben we in Wassenaar een verkeersinfarct.
Rijnlandroute lost Wassenaars probleem niet op
Vanaf 2022 geeft de Rijnlandroute tussen de A44 en de A4 wat verlichting. Maar de modellen voorspellen dat het in 2030 alweer net zo druk zal zijn op de N44/A44 als nu. Zonder extra maatregelen is er in 2040 echt geen doorkomen meer aan. VVD-commissielid Gerbrand Nijman en VVD-raadslid Iwein Borm bezochten vorige week de informatiebijeenkomst over de Rijnlandroute. Ze vroegen de vele experts de oren van het hoofd. Hoe is het proces gelopen? Wie betaalt wat? Wat is er technisch mogelijk? De problemen op de N44 kan Wassenaar echter niet alleen oplossen. Daar is steun van de regio, de provincie en het Rijk voor nodig. VVD Wassenaar heeft er vorige maand voor gezorgd dat de N44 problematiek in het VVD-verkiezingsprogramma van de Provinciale Staten staat.
Zonder start geen finish
Deze problematiek vraagt een lange adem. De Rijnlandroute werd al in 1948 aangekaart. Het duurde tot 2011 voordat er knopen werden doorgehakt. Maar de overheid kan ook doorpakken. VVD minister Cora van Nieuwenhuizen heeft deze week besloten dat de A4 over 6 jaar al verbreed wordt tussen Burgerveen en de N14. Daarom zet de VVD Wassenaar nu vol in op een structurele aanpak van de doorstroming op de N44/A44.
Meedenken en meebeslissen over Wassenaar en de koers van de VVD? Word lid van het Wassenaarse netwerk! www.vvd.nl