Sporten is gezond!

Je bent al sporter als je gedurende 1 maand of langer 4 keer of vaker hebt gesport. Dat komt neer op zo’n slordige 1x per week en is voor iedereen wel te doen. Toch?

Dat valt tegen. Zeker na corona, zo blijkt uit het rapport van de NOC*NSF dat vorige week uitkwam. Hierin staat dat het aantal sporters in 2021 met 800.000 is gedaald. En dat de mensen die wel bleven sporten, dat minder vaak zijn gaan doen.

Tijd om dit tij te keren. Want, sporten is gezond! De Wassenaarse VVD is dan ook blij met de plannen van de gemeente om samen met de sportverenigingen een visie op sportbeleid te ontwikkelen. Charlotte Rogge: “Wij zullen daar actief op meekijken en aan bijdragen. Drie belangrijke punten daarbij zijn wat ons betreft: goede voorzieningen, een divers aanbod en dat iedereen kan meedoen.”

Aan de sportvoorzieningen wordt hard gewerkt. Eerder deze maand werd de nieuwe sportzaal Gymadora aan de Burmanlaan feestelijk geopend. Bij de Kieviten komt een nieuwe energieneutrale, gemeentelijke sporthal met clubhuis. Maar, ook de sportvelden moeten op peil blijven. Bij de financiële bijdrage hieraan in 2015 heeft de gemeente met de verenigingen afgesproken dat zij zelf de velden opknappen en vernieuwen of vervangen.

Ten tweede is de diversiteit, dus het aanbod van zo veel mogelijk verschillende sporten, van belang. Er wordt in Wassenaar volop gevoetbald, getennist, gehockeyd en gegolfd. Maar hoe leuk is het om eens iets anders uit te proberen? Van hoogspringen tot lacrosse, via curling, kruisboogschieten tot schermen? Gezond voor lichaam én geest!

En dat moet voor iedereen bereikbaar zijn: van jong tot oud, gezond of met een beperking, uit elke sociale klasse en inclusief alle geaardheden, etniciteiten en religies. De Wassenaarse VVD vindt dat iedereen die dat wil, moet kunnen meedoen aan sport. Charlotte: “Niet alleen omdat het gezond is, maar ook omdat het voor plezier zorgt. En voor de verbinding met elkaar. De komende raadsperiode zal de Wassenaarse VVD zich hier dan ook hard voor maken.”

Wil je hierover meedenken of heb je vragen? Mail dan naar Charlotte Rogge: crogge@wassenaar.nl. Lid worden van de Wassenaarse VVD? Kijk dan op wassenaar.vvd.nl.