De aanhouder wint: krakers eindelijk vertrokken uit Ivicke

De Wassenaarse VVD is al sinds mei 2019 bezig om het verval van Ivicke te stoppen en de krakers uit dit beeldbepalende rijksmonument te krijgen. De fractie heeft continue aandacht gevraagd voor dit dossier zowel voor wat betreft het kraken als het laten verloederen door de eigenaar (ook wel bekend als krottenkoning) van het pand.

Fractievoorzitter Gerbrand Nijman “Het is goed dat de gemeente voet bij stuk heeft gehouden en de procedures voor ontruiming heeft doorgezet. We hebben eindelijk gelijk gekregen van de rechter.”

Natuurlijk ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de eigenaar om zijn pand niet te laten verloederen. Fractievoorzitter Gerbrand Nijman: “Een koper van een monumentaal pand weet dat hij na aankoop een onderhoudsverplichting heeft.  Dit beeldbepalende rijksmonument mag niet door speculatiedrift verloren gaan. Onze lijn is altijd glashelder geweest; of de eigenaar knapt het op of de gemeente op zijn kosten.” En dat laatste hebben we moeten doen. Nu moet de gemeente ook volharden in het terughalen van de kosten (±€1miljoen), die we als gemeenschap hebben moeten maken om verder verval van het Rijksmonument Ivicke te stoppen. De eerste stappen in het terugvorderen zijn gezet.

Het doet ons goed te vernemen dat de eigenaar van plan is zijn bedrijf in dit monumentale kantoorpand eindelijk te gaan vestigen. Dat is de beste garantie dat het monument verder wordt opgeknapt en in stand gehouden. We zullen als Wassenaarse VVD ons blijven richten dat dit pand wordt onderhouden zoals dat wettelijk verplicht is bij een Rijksmonument. En dat we ons gemeenschapsgeld terug gaan krijgen.

Heeft u vragen: gnijman@wassenaar.nl

Wilt u actief worden bij de Wassenaarse VVD? secretaris@vvdwassenaar.nl